دوره‌ی DDL چیست؟

|
چرایی، محورهای اصلی و نقاط تمایز

معرفی دوره

داده­‌های جدید در عصر دیجیتال روز به روز بیشتر در دسترس­مان قرار می‌­گیرد، و می‌تواند درک ما را از جامعه و سازمان تغییر دهد. ست استیونز تحلیلگر ارشد گوگل مثال جالبی می­‌زند: «میکروسکوپ به ما نشان داد که در قطره آب چیزی بیشتر از آنچه می بینیم وجود دارد. تلسکوپ به ما نشان داد در آسمان شب چیزهای بیشتری از آنچه با چشم می بینیم وجود دارد. امروز داده‌های دیجیتال هم می‌توانند به ما درک متفاوت از سازمان بدهند»

اما یک پیش شرط دارد: و آن هم اینکه ما، سازمان‌ها و مدیران و رهبران‌مان «بخواهند» و «بتوانند» به بهترین شکل از داده‌­ها استفاده کنند. این توانایی ترکیبی از مهارت‌های نرم و سخت است که ما در این دوره به هر دوی آنها می پردازیم. برنامه رهبری داده محور (DDL) رویکردی یکپارچه به مهارت‌های رهبری، مدیریت تغییر و تحلیل داده دارد که با تمرکز بر نیاز واقعی سازمان­ها و مدیران و در نظر گرفتن پیچیدگی­‌های سازمان­‌های ایرانی و اقتضائات مدیران ارشد، طراحی شده است تا به آنها کمک کند آسان‌تر با این پیچیدگی مواجه شوند و مهارت‌های لازم را برای همراه شدن با این انقلاب صنعتی به دست بیاورند.

استفاده از متدلوژی CoachingOurselves کانادا در همکاری با مدرسه مدیریت ناول

CoachingOurselves یک موسسه کانادایی است که بنیانگذار آن متفکر مشهور دنیای مدیریت، هنری مینتزبرگ است. متدولوژی این برنامه مبتنی بر peer-coaching و یادگیری جمعی است. در صورت تمایل به آشنایی بیشتر با این روش و موسسه می‌توانید به وبسایت مدرسه مدیریت ناول مراجعه کنید.

دوره رهبری داده محور، شامل سه بخش اصلی است:  

  • مفاهیم و بینش­‌های مدیریتی که پیش نیاز رهبری داده محور است، برای انتقال این مفاهیم از ماژول‌­ها و متدولوژی CoachingOurselves استفاده می‌­کنیم.
  • اصول و مبانی داده‌محوری که مدرسان خبره آکادمی سحاب مفاهیم را با کمک مطالعات موردی متعدد منتقل می­‌کنند.
  • «مهارت‌های موضوعی» داده­‌محوری که در قالب کارگاه برگزار خواهد شد.

اهداف دوره:

پس از حضور در دوره انتظار داریم که شرکت کنندگان:

  • در کنار سایر مدیران ارشد سازمان‌ها شبکه و اجتماعی ارزشمند شکل دهند و بتوانند از پتانسیل این جمع در تقویت و کمک به یکدیگر در این حوزه و یا حوزه‌های مشابه استفاده کنند.
  • با دانش‌­ها و روش‌های روز در حوزه تحلیل داده آشنا شوند.
  • با انقلاب صنعتی چهارم، ابعاد و پیامدهای آن برای سازمان خود آشنا شوند.
  • بدانند که تحلیل داده چیست؟ چگونه در سازمان خود می­‌توانند از مزایای آن بهره بگیرند و برای رسیدن به خروجی‌های مورد انتظار بایستی چه تحلیلی را به چه نحوی به‌کار بگیرند.
  • ذهنیت تحلیلی آنها تقویت شود، با انواع تحلیل‌­ها آشنا شوند و در کنار شهود مدیریتی به تصمیم گیری‌های بهتر کمک کنند.
  • بتوانند انتظارات خود را از ارزش‌های حاصل از تحلیل داده‌ها تنظیم کنند.
  • بدانند که برای ایجاد سازمان داده‌محور از کجا و چگونه شروع کنند و از چه کسانی و یا تیم‌­هایی می‌توانند کمک بگیرند.
  • بینشی کسب کنند که در جه جاهایی و چگونه از تحلیل داده­‌ها استفاده کنند و در چه جایی نباید استفاده کنند.
  • بتوانند راحت‌تر و موثرتر با متخصصان داده و متخصصان فنی ارتباط برقرار کنند.
  • با گستره وسیعی از تکنولوژی‌ها، اصطلاحات و تخصص‌ها در این حوزه آشنا شوند.