سرفصل‌های آموزشی

|
آنچه در کلاس مجازی خواهید آموخت
  • سازمان داده‌محور چه ویژگی هایی دارد؟
  • ابعاد بلوغ داده‌محوری در سازمان چیست؟
  • برای اینکه سازمان داده محور باشید، از کجا و چگونه می توانید آغاز کنید؟
  • رویکرد مدیران در تصمیم‌گیری واقعا چیزی نیست که شما فکر می‌کنید.
  • از تحلیل داده‌ها چگونه برای کمک به تصمیم‌گیری‌ می‌توانید استفاده کنید.
  • از شاخص‌ها به درستی و در جای درست استفاده کنید.
  • چرا و چگونه باید تیم تحلیل داده در سازمان ایجاد کنید.
  • تعریف شاخص‌های کلیدی عملکرد/ سنجه‌ها
  • چالش‌های تحلیل
  • ویژگی‌های سنجه‌های خوب
  • انواع شاخص‌های کمی و کیفی
  • طراحی آزمون
  • فرآیند تحلیل داده چگونه است؟
  • روش‌های تحلیل‌ آماری در تحلیل داده چگونه عمل می‌کنند؟
  • هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، یادگیری عمیق یعنی چه؟ و چه روش‌ها و ابزارهایی دارند؟
  • روش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای چه تحلیل‌هایی مناسب‌اند؟
  • روش‌های مبتنی بر یادگیری عمیق چگونه عمل می‌کنند؟
  • چه زمانی از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می‌توان استفاده کرد؟ چه زمانی نباید این کار را کرد؟
  • چگونه گزارش‌هایی تهیه کنید که پیام شما موثرتر منتقل شود.
  • آشفتگی‌های داده‌هایتان را بشناسید و آن را کم کنید.
  • از چه نموداری برای انتقال چه پیامی استفاده کنید.
  • چگونه توجه مخاطب را به مهمترین قسمت‌های داده خود معطوف کنید.
  • چگونه مانند یک طراح فکر کنید و از مفاهیم طراحی در مصورسازی داده ها استفاده کنید.
  • تعریف حاکمیت داده و مدیریت داده
  • ارتباط بین حاکمیت داده و مدیریت داده
  • نقش مدیریت داده و حاکمیت داده در داده‌محوری
  • چالش‌های پیش روی برنامه ریزی و مدیریت داده
  • چرا راجع به فرهنگ حرف می‌زنیم؟
  • فرهنگ چیست؟ و سه جز اصلی تشکیل دهنده آن چه هستند؟
  • فرهنگ داده محوری و نشانه‌های آن چیست؟
  • برای تغییر فرهنگ از کجا و چگونه باید شروع کرد؟
  • بازیگران اصلی در فرایند تغییر فرهنگ چه کسانی هستند با هر کدام چگونه مواجه شویم؟
  • چگونه داده‌های مشتریان را ساختار دهی کنید.
  • مشتریان را بر اساس رفتار خرید دسته‌بندی کنید.
  • چگونه با کمک داده‌ها خدمت یا اقدام اختصاصی برای مشتری تعریف کنید.
  • کمپین‌های بازاریابی داده‌محور طراحی کنید
  • نرخ نگهداشت مشتریان را با کمک داده‌ها افزایش دهید
  • مخاطب را چگونه به مشتری تبدیل کنید
  • از داده‌های مشتریان چگونه در دیگر بخش‌های سازمان استفاده کنید.
  • تحلیل افراد چیست و کاربردهای آن در سازمان
  • تحلیل شبکه­‌های سازمان (ONA)
  • مدیریت استعدادها با استفاده از تحلیل
  • تحلیل داده­‌ها و ایجاد انگیزه برای کارکنان سازمان
  • ابزارهای مورد استفاده در تحلیل افراد
  • تله‌های ذهنی رهبران در مواجهه با پیچیدگی
  • پارادوکس‌های رهبری در سازمان‌های نوآور – داده‌محور
  • مهارت‌های متمایز رهبری در سازمان‌های نوآور – داده‌محور

ماژول‌های CoachingOurselves

|
مباحثی که می‌آموزید

ما اغلب اوقات عادت داریم سازمان­‌ها را به صورت یک «زنجیره (Chain)» و یک توالی خطی از فعالیت‌­ها بنگریم. اما حقیقت آن است که واقعیت بسیاری از سازمان­‌ها تطابقی با این نوع نگاه ندارد. به عبارت دیگر، در مورد بسیاری از سازمان­‌ها، می­‌بایست نوع نگاه کاملا متفاوتی را در پیش گرفت. این نوع نگاهِ کاملا متفاوت، تاثیر بسیار زیادی بر «ماهیت شغل مدیریت» در این سازمان­ها بر جای خواهد گذاشت.

در این ماژول، ما با سه نوع نگاهِ متفاوت به سازمان­‌ها آشنا خواهیم شد: هاب (Hub)، وب (Web) و ست (Set) و درخواهیم یافت که در هر یک از این نوع نگاه­‌های متفاوت، ماهیت شغل مدیریت چه تفاوت­‌هایی خواهد داشت. علاوه بر این با انواع ساختارهای سازمانی و ساختار سازمان‌های نوآور آشنا می­‌شویم و متوجه می‌­شویم چه ساختاری پیش نیاز رهبری داده­‌محور است.

«تجزیه و تحلیل» و تولید گزارش‌های تحلیلی، موضوعی رایج در سازمان‌ها است.

همه ما موقعیت­‌هایی را به خاطر می­‌آوریم که به دلیل تجزیه و تحلیل اندک، تصمیمات اشتباهی گرفته شد (ما اسم این پدیده را «نابود شدن به دلیل رهبری غریزه» می‌نامیم) اما موقعیت‌های زیادی را نیز به یاد می‌­آوریم که با وجود اینکه تحلیل زیادی صورت گرفته بود باز هم نتیجه‌ای حاصل نشد (ما اسم این پدیده را «فلج شدن به دلیل رهبری تحلیل» می‌نامیم).

پس ما با یک پارادوکس روبرو هستیم: گاهی برای برخی تصمیم­‌ها بیش از حد تحلیل می­‌کنیم در حالیکه برای برخی دیگر از تصمیم­‌ها تحلیل‌های اندکی انجام می‌­دهیم. اما چرا و چگونه این اتفاق می‌­افتد؟ ما برای حل این مشکل چه می‌توانیم بکنیم؟

شما در این ماژول:

  • درک می‌­کنید که چگونه و چرا از تحلیل استفاده می‌­کنیم.
  • موقعیت‌هایی را بررسی می‌­کنید که گاهی بیش از حد و گاهی کمتر از حد لازم از تحلیل استفاده می‌کنید.
  • یاد می‌گیرید که چگونه یک تعادل برقرار کنید.

بعضی مواقع ما بیش از حد درباره تصمیم‌­های خودمان فکر می‌­کنیم. شاید اگر کمی به احساس و شهود خودمان اعتماد کنیم، یا یک اقدام عملی در راستای رسیدن به تصمیم انجام دهیم، بتوانیم درباره آنها بهتر فکر کنیم و نتیجه بهتری نیز بگیریم.

در این جلسه ما درباره سه رویکرد تصیمیم‌گیری بحث می­‌کنیم و مثال‌های واقعی از هر کدام در محیط کار را بررسی می‌کنیم. این رویکردها عبارتند از:

  • اول-تفکر
  • اول-مشاهده
  • اول-اقدام

 

شما در این ماژول:

  • با رویکردهای مختلف تصمیم‌گیری آشنا می‌شوید.
  • متوجه می‌­شوید که ما برای فکر کردن بهتر مجبور هستیم تا اقدام کنیم، به همان اندازه که برای اقدام بهتر باید فکر کنیم.
  • برخی از اصول متفاوت برای تصمیم گیری را درک خواهید کرد.

فرهنگ موضوع عمیقی است، اگر با فرهنگ مثل یک پدیده سطحی برخورد کنید و فرض کنید که می‌توانید هر طور که بخواهید آن را تغییر بدهید، محکوم به شکست هستید. در چنین شرایطی، بیش از آنکه شما فرهنگ را کنترل کنید. فرهنگ شما را کنترل می‌کند. فرهنگ نیرویی است که به زندگی روزمره شما معنا و پیش‌بینی‌پذیری می‌دهد. در این ماژول مفهوم فرهنگ را واکاوی می کنیم و شما متوجه می­‌شوید که برای تغییر فرهنگ از کدام لایه می‌­توانید شروع کنید.

در چالش‌­ها و پیچیدگی‌های دنیای امروز، رهبری به سبک سنتی، دیگر کارآمد نیست و نیازمند رویکردی جدید به نام «رهبری متواضعانه» است. در رهبری متواضعانه، رهبر می‌پذیرد که در مواجهه با مسائل پیچیده و چند بعدی، به زیردستانش (که ممکن است دانش بیشتری از او داشته باشند) وابسته است.

در رویکرد رهبری متواضعانه، برای مدیریت اثربخش موقعیت‌های پیچیده، مدیران باید روابط کاری خودشان با زیردستانشان را از روابط سنتی خارج کنند. این روابط، محیط مناسبی را فراهم می‌کند که در آن، کارکنان می‌توانند به مدیرانشان اعتماد کرده و درباره واقعیت‌­های کاری با آن­ها صحبت کنند. در این صورت، رهبران و کارکنان بهتر می­‌توانند با کمک یکدیگر به صورت بهینه‌تری از پس مسائل پیچیده و چندبعدی برآیند.

در این ماژول شما:

  • اهمیت تغییر روابط، از روابط خشک رسمی (بالا به پایین) به سوی روابط باز­تر و مبتنی بر اعتماد را درک خواهید کرد.
  • متوجه می‌­شوید یکی از موثرترین روش‌­ها برای مواجهه با پیچیدگی، حرکت‌های همگام رهبر -کارکنان است که در آن، هر دو به کشف راه حل‌های جدید می‌پردازند.
  • به تمرین رهبری متواضعانه می­‌پردازید.